Fotorelacja

21 sierpnia 2023

Mszą świętą o godz. 7.00 w sobotę 19 sierpnia rozpoczęliśmy, zaplanowane na ten dzień, poznawanie ziemi sandomierskiej. Grupą około 50 parafian wraz z księdzem Markiem ruszyliśmy po mszy świętej autokarem najpierw do byłego klasztoru Ojców Kamedułów w Rytwianach, gdzie od 1624 r. życie sam na sam z Bogiem i dla Boga samego prowadzili mnisi - Kameduli. Tutaj spędzili, służąc Bogu i ludziom, prawie dwa wieki, aż do 1819 r., kiedy to car dokonał kasaty zakonu w Rytwianach. Pozostawili po sobie bogactwo architektonicznej zabudowy i barokowego zdobienia, zwłaszcza we wnętrzu kościoła. Obecnie pustelnia rytwiańska odrestaurowana i pięknie utrzymana, jest jedyną tego typu, w pełni dostępną dla turystów. Wraz z przemiłym przewodnikiem mogliśmy, słuchając dziejów zakonu i pustelni, zwiedzić kościół Zwiastowania NMP i przyległe obiekty, w tym piękne ogrody. Byliśmy też w filmowym refektarzu, gdzie prócz urywków filmu, mogliśmy podziwiać zdjęcia i portrety aktorów, nagrywanego tam właśnie w XX wieku polskiego przygodowo-historycznego serialu kostiumowego pt. "Czarne chmury". Trudno było nam się pożegnać z tym urokliwym, pełnym ciszy, spokoju i Boga miejscem, ale zmierzaliśmy dalej na spotkanie z księdzem Piotrem Tylcem, który obiecał nam pokazać seminarium i zbiory Diecezjalnej biblioteki w Sandomierzu, w której od lat pracuje.

Ksiądz Piotr przywitał nas...pysznym obiadem! Zjedliśmy go w refektarzu kleryków, którzy dla nas wszystko przygotowali. Potem uczestniczyliśmy w wykładzie naszego ks. Piotra, który wprowadzał nas w historię seminarium i zbiorów biblioteki. Poznając historię powstawania, gromadzenia i renowacji rękopisów i ikunabułów, mieliśmy również okazję, podziwiać te najstarsze, które znajdują się w zbiorach biblioteki, w tym listy Króla Kazimierza Wielkiego, Królowej Jadwigi, księgi Pisma św., księgi prawnicze, czy rękopis pieśni "Bogurodzica". Potem jeszcze zwiedziliśmy Bibliotekę, Seminarium i Kościół Seminaryjny, dowiedziawszy się , że właśnie w tygodniu poprzedzającym naszą wizytę seminarium gościło grupę filmowców, która tam właśnie kręciła kadry do kolejnych odcinków popularnego serialu telewizyjnego pt. "Ojciec Mateusz"

O godz. 15.00 byliśmy już umówieni z panią przewodnik pod Bramą Opatowską (bardzo podobną do Bramy Floriańskiej) na kolejny punkt wycieczki, czyli 3 godzinne zwiedzanie starego Sandomierza, jednego z najstarszych miast Polski. Oczywiście trudno w 3 godziny zwiedzić cały Sandomierz, przydałyby się ze 3 dni, niemniej pani przewodnik udało się nam pokazać i zaznajomić z historią oraz architekturą Bramy Opatowskiej, Furty Ucho Igielne, Kościoła św. Jakuba, Zamku Królewskiego, Bazyliki Katedralnej pw. Narodzenia NMP, Domu Jana Długosza, Ratusza, czy murów obronnych. Przeszliśmy też pięknym wąwozem lessowym, a na koniec oczywiście Podziemną Trasą Turystyczną, liczącą ok. 500 m. i związaną z legendą o uratowaniu Sandomierza przed Tatarami przez dzielną kobietę sandomierską Halinę Krępiankę. Na Rynku spotkaliśmy się oczywiście ze wspomnianą już ekipą filmową "Ojca Mateusza", która od kilkunastu już lat jest stałym elementem życia sandomierskiej starówki.

Wyprawa nasza okazała się bardzo udana i na tyle ciekawa, że nawet upał nie był tak bardzo dla nas uciążliwy. Podziękowawszy więc pani przewodnik i naszemu niezastąpionemu księdzu Piotrowi, wróciliśmy trochę zmęczeni, ale pełni wrażeń i w dobrych nastrojach do Niepołomic.

Już czekamy i zapraszamy wszystkich na kolejną wyprawę!